Účetnictví v Maďarsku – vše, co potřebujete vědět
Legislativní rámec účetnictví v Maďarsku upravuje zákon C/2000 o účetnictví (2000. évi C. törvény a számvitelről) Tento soubor účetních pravidel se nazývá Hungarian Accounting Act (HAS).V praxi je pak ještě doplňovaný dalšími zákony (například trestní, proti praní špinavých peněz a další) a vyhláškami Ministerstva financí.
Jelikož je maďarský účetní systém samozřejmě v souladu se směrnicemi Evropské unie, v mnoha ohledech má stejný princip fungování jako účetnictví v ostatních evropských zemích. Zároveň však zahrnuje pravidelně se měnící specifické místní požadavky. Ty jsou z pohledu českých zvyklostí poměrně přísné. Daňový systém Maďarské republiky patří k nejkomplexnějším a nejpodrobnějším v Evropě nejen v rámci rozsahu, ale také obsahu.
Ovládání složitých maďarských účetních předpisů je náročné, zejména pro zahraniční podnikatele a majitele malých společností. Důsledky chyb v účetnictví mohou být závažné od pokut, soudních sporů a poškození reputace firmy, až po úplné zrušení činnosti. Odborná správa účetnictví vám ušetří mnoho budoucích problémů a také času a poskytne vám oporu v náročných situacích, jako jsou finanční kontroly.
Forma společnosti maďarské a účetnictví
Zásadní vliv na podobu účetnictví má forma podnikání, se kterou expandujete do Maďarska. Mezi hlavní možnosti patří pouhá DPH registrace vaší společnosti nebo komplexní inkorporace, tedy založení společnosti s ručením omezením (maďarské Kft.; Korlátolt felelősségű társaság). Přitom i zde je zapotřebí rozlišovat, zda se jedná o společnost, která je dceřiná vůči již existující české firmě, nebo zda se jedná o společnost, kterou vlastníte jako fyzické osoba – občan České republiky.
Rozdíly tvoří hlavně povinnosti ohledně DPH, formy vedení a podávání daně z odpadu a obalů a obratová daň pro e-shopy zařazené do elektronického systému OSS (One Stop Shop).
Volba způsobu expanze do Maďarska je velmi individuální a odvíjí se od mnoha faktorů. Za tímto účelem doporučujeme úvodní konzultaci, abychom pro vás našli nejvýhodnější systém a účetní strukturu při vstupu na maďarský trh. Úvodní konzultaci s naším advokátem a účetními poskytujeme bezplatně.
Jazyky a měny maďarského účetnictví
Faktury je standardně psaná v maďarštině, pokud jsou obě strany maďarskými firmami (byť i se zahraničním majitelem). V cizím jazyce mohou být faktury vystavené, pokud je subjekt, vůči kterému maďarská firma vystavuje fakturu, je ze zahraničí. Pokud je faktura vystavená v jiném jazyce než v maďarštině, je daňový subjekt v rámci kontroly povinen zajistit úřední maďarský překlad faktury, a to na vlastní náklady. S angličtinou, němčinou nebo francouzštinou nebývá problém, u češtiny by vás již povinnost překladu čekala. V praxi je u cizojazyčných subjektů nejvhodnějším řešením dvojjazyčná faktura (teda v maďarském i anglickém jazyce).
Zároveň u účtenek, účetní knihy a roční závěrky volbu jazyka nemáte, ty musí být v maďarštině vždy. Při podnikání v maďarsku se tak minimálně kvůli účetnictví nevyhnete nutnosti profesionálního překladu. Nabízíme díky vlastním maďarským personálním kapacitám bezproblémové fungování účetnictví i překlad jiných dokumentů, aby maďarština nebyla překážkou ve vašem podnikání.
Co se týká měn, máte podstatně více na výběr. Vystavovat faktury i vést účetnictví lze v maďarských forintech (HUF) nebo i v cizí měně. Zde je však proces o něco komplikovanější.
Platí, že systém by měl být sjednocený mezi účetnictvím a dalšími náležitostmi, jako je například roční účetní závěrka. Změna měny je možná k prvnímu dni účetního období a má pevný postup přepočtů kurzu.
Kompletně elektronické účetnictví v Maďarsku
Jednou z věcí, která českého podnikatele potěší, je kompletní elektronické účetnictví. Maďarská vláda aktivně prosazuje digitální ekonomiku, což zahrnuje i moderní reformy v účetním sektoru. Řízení firmy v Maďarsku je díky tomu pro zahraniční majitele firem i pro externí účetní velmi dobře zvládnutelné bez nutnosti neustále běhat po úřadech.
Účetními není nutné zasílat originální doklady. Komplexní základ účetnictví lze řešit formou naskenovaných faktur. Navíc vámi vystavené faktury nemusíte posílat vůbec – účetní si je umí samostatně stáhnout ze systému finanční správy.
V Maďarsku bylo od července 2018 zavedené povinné reportování v reálném čase (RTIR) pro faktury s DPH přesahující 100 000 HUF. Od dubna 2021 se povinnost elektronické evidence vztahuje na všechny transakce B2B a B2C bez ohledu na výši faktury.
Faktury se nahrávají prostřednictvím platformy Online Számla. Daňoví poplatníci mohou buď použít kompatibilní účetní software, nebo ručně zadat data do systému. Ve výjimečných případech a na krátké období lze využít papírovou variantu v podobě předepsaných formulářů, které zakoupíte v papírnictví. Tímto způsobem se dají řešit například technické problémy s připojením nebo elektřinou.
Nezbytným krokem pro digitální chod maďarské firmy je zřízení elektronické schránky pro podnikatele, která se nazývá Cégkapu (v překladu „firemní brána“ nebo „firemní portál“). Ta slouží k oficiální elektronické komunikaci s úřady a budete přes ni řešit většinu svých finančních záležitostí.
Bohužel už při zakládání elektronické schránky začíná první krok boje s byrokracií. Obsluha je celkově málo intuitivní. I malý překlep nebo jinak zadaný údaj způsobí nespolupráci systému (nemožnost podávat výkazy, vystavovat faktury a tak dále). Z naší zkušenosti nastávají u zahraničních podnikatelů potíže často právě při prvním spuštění a nastavení. Při zahájení podnikání proto vždy pomáháme klientům s komplexním nastavením elektronické schránky.
Zároveň již hotová elektronická schránka s digitálním systémem přináší pro podnikatele celou řadu výhod. Digitalizace účetnictví umožňuje přístup k finančním datům v reálném čase a snižuje riziko ztráty dat prostřednictvím záloh. Automatizace účetních procesů také minimalizují riziko lidské chyby například při výpočtech. Digitální systémy se ve srovnání s tradičními papírovými záznamy snadněji organizují a snadněji se v nich vyhledávají data. To je obzvláště praktické při finančních kontrolách.
Základní pravidla pro účetnictví v Maďarsku
Podvojné účetnictví v Maďarsku
V Maďarsku jsou firmy povinné používat systém podvojného účetnictví (kettős könyvelés), který zaznamenává každou transakci na dvou účtech – první část jsou pohledávky (označení T jako „Tartozik“), zatímco druhá polovina se nazývá závazky (označení K jako „Követe“).
V České republice můžete využít pro malé podniky i vedení daňové evidence jakožto základní knihu příjmů a výdajů. Naproti tomu v Maďarsku se bez podvojného účetnictví neobejdete nikdy. Jednoduché účetnictví je v Maďarsku povolené pouze v omezených výjimkách, například pro vybrané neziskové organizace.
Akruální účetnictví v Maďarsku
Maďarské předpisy nařizují používání akruální metody účetnictví. To znamená, že je povinné zaznamenávat výnosy a náklady v době jejich vzniku bez ohledu na to, kdy dojde k reálné platbě. Pokud jsou služby poskytnuty nebo zboží dodáno před obdržením platby, zaznamenají se jako pohledávka. Naopak náklady vzniklé před úhradou se zaúčtují jako závazek.
Tato povinnost se opět týká všech maďarských firem bez ohledu na jejich velikost. Naproti tomu malé podniky v České republice si mohou vybrat mezi akruální účetnictvím a hotovostní metodou, které zaznamenává transakce až v době, kdy skutečně dojde k pohybu peněz.
Roční uzávěrka maďarského účetnictví
Společnosti v Maďarsku musí také sestavovat roční účetní závěrku (éves beszámoló) v maďarském jazyce prostřednictvím online systému e-Beszámoló Ministerstva spravedlnosti. Každoroční zpráva poskytuje obraz o majetku hospodářského subjektu a jeho zisku nebo ztrátě. Výkazy jsou veřejné. V závislosti na tržbách či počtu zaměstnanců a povaze podnikání zákon vyžaduje zveřejnění různého množství dat.
Velké společnosti a subjekty veřejného zájmu musí sestavovat úplné roční zprávy. Taková roční uzávěrka zpravidla zahrnuje rozvahu, výkaz zisku a ztráty a další přílohy. Menší společnosti mohou sestavovat zjednodušené uzávěrky, pokud dva z následujících tří limitů nejsou překročeny:
- celková bilanční suma: 2,000 milionů HUF
- roční čistý výnos: 4,000 milionů HUF
- průměrný počet zaměstnanců během obchodního roku: 50
Audit maďarského účetnictví
Účelem auditu je zjistit, zda roční účetní závěrka byla sestavená v souladu se zákonnými pravidly a zda poskytuje pravdivý finanční obraz dané společnosti. Od auditu jsou osvobozené společnosti, jejichž průměr za dvě účetní období nepřekračují ani jeden z následujících limitů:
- roční čistý obrat společnosti: 600 milionů HUF
- průměrný počet zaměstnanců během obchodního roku: 50
Účetní politika firmy v Maďarsku
Všechny společnosti, na které se vztahuje zákon o účetnictví, musí vypracovat své účetní zásady. Každá nová společnost musí účetní politiku firmy a s ní provázané finanční směrnice schválit do 90 dnů od svého vzniku.
Archivace účetnictví v Maďarsku
Firmy mají povinnost všechny své účetní dokumenty archivovat po dobu alespoň 8 let. Dokumenty musejí být vždy uchovávány v dohledatelné podobě a musí být zajištěná autenticita jejich původu, integrita jejich obsahu, čitelnost a přístupnost v případě kontroly. Povolená je i elektronická archivace.
Ani společnosti v likvidaci nejsou zbavené povinnosti uchovávat účetní dokumenty.
Účetnictví v Maďarsku a smlouvy
Každá objednávka, která se realizuje v rámci B2B, musí mít oboustranně podepsanou smlouvu. Právě smlouvy jsou jeden ze základních atributů, které vyžaduje maďarský daňový úřad při daňových kontrolách.
Během naší účetní praxe jsme se již setkali se situací, kdy finanční správa odmítla uznat zařazení faktury do účetnictví společnosti, protože neexistovala smlouva o objednávce těchto služeb, a to i přesto, že předmětná faktura byla v nižších stovkách euro.
Budoucnost maďarského účetnictví
Aktuálně je nejvyšší výzvou ministerstva financí Maďarské republiky implementovat umělou inteligenci (AI) / strojové účetní (LM) do celkového systému účetnictví. Od toho kroku mohou podnikatelé očekávat snadnější postupy i více uživatelsky přívětivé prostředí. Integrace nástrojů umělé inteligence může například automatizovat rutinní úkoly, jako je zadávání dat.
Také je předpokládané, že do roku 2040 Maďarsko implementuje úplnou automatizaci účetnictví bez jakékoliv nutnosti účasti účetních. Do té doby ale ještě nějaký čas zbývá a samozřejmě není jisté, zda se termín ještě neposune.
Nenecháme Vás v tom
PROVEDEME VÁS CELÝM PROCESEM ZALOŽENÍ SPOLEČNOSTI.
ZAJISTÍME VŠECHNY POTŘEBNÉ DOKUMENTY
ZŘÍDÍME SÍDLO SPOLEČNOSTI S PŘEDBĚŽNÝM ZASÍLÁNÍM KORESPONDENCE.
POMŮŽEME VÁM OTEVŘÍT BANKOVNÍ ÚČET
ZAJIŠŤUJEME SPRÁVU ÚČETNICTVÍ
Katarína Dömeová
email: office@freyacorp.com
Mgr. Branislav Príbojský
email: office@freyacorp.com